lørdag den 18. september 2010

Tre bliver til fire...

Fredag den 27. august 2010 stod jeg op kl. 4.30 og gik en tur i parken og så solen stå op. Det var en virkelig smuk morgen, den perfekte dag at blive født på. Jeg havde næsten ikke sovet i løbet af natten af forventningsglæde over dagens store begivenhed. Heldigvis skulle Rasmus og jeg allerede være på Hvidovre Hospital kl. 7.30. Rikke havde overnattet hos os og skulle passe Bastian i hans sidste timer som enebarn.

Vi ankom til Hvidovre Hospital og var planlagt som nummer 2 til at få kejsersnit. Efter knap halvanden times ventetid, stod den på omklædning for os begge to og herefter gik turen ned med operationsstuen. Her sad vi og ventede næsten en time, før det endeligt blev vores tur. Det var en af de længste timer i mit liv. Jeg var smadder nervøs, faktisk også lidt bange, forventningsfuld og ikke mindst glad over at jeg snart kunne ligge den hårde graviditet bag mig og byde vores lille pige velkommen til verden.

Da vi endeligt kom ind på operationsstuen var jeg meget anspændt og kunne mærke at jeg var vildt bange for at skulle bedøves i ryggen. Efter jeg havde fået den første sprøjte i ryggen, kunne jeg slippe al min angst og ånde lettet op og glæde mig fuldt ud over hvad det var, der var ved at ske. Efter en lille time så vores vidunderlige Maja dagens lys for første gang, det var helt præcist kl. 10.49. Hun var en stor og fin baby, hvid af fosterfedt og en lille smule blå. Hun vejede 3920 gr. og var 55 cm. lang.

Jeg kunne slet ikke vente til vi fik lov at få hende over til os, mens jordemoderen tjekkede om hun var som hun skulle være. Mine øjne var fyldt af glædestårer. Efter nogle minutter - som føltes som en evighed - fik vi endeligt hende over til os. Hun var så smuk, så perfekt og så uendeligt vidunderlig vores lille Maja pige. For anden gang i mit liv følte jeg mig så uendelig stolt, som jeg kun tror man kan føle sig, når ens barn kommer til verden.

Under kejsersnittet viste det sig at min blære og min livmoder var vokset sammen, efter det akutte kejsersnit jeg fik med Bastian. Det betød at de havde skilt dem af igen og derfor tog kejsersnittet længere tid end normalt. Det kom også til at betyde at jeg skulle gå med kateter i en uge, så blæren kunne bliver langsomt trænet op igen.

Da jeg var lappet sammen kom vi på opvågningen, hvor Maja var meget ivrig efter at komme til at få mad. Hun havde suttet ret hurtigt efter hun var kommet ud. Så hun kom til brystet og suttede så fint allerede første gang. Det var sådan en dejligt øjeblik at mærke hende helt tæt på mig. Vi var ikke så længe på opvågningen og blev sendt op til vores stue på barselsgangen, en ret stor enestue med plads til at Rasmus også kunne overnatte.

Kl. 16 var der besøgstid og jeg glædede mig især meget til at få besøg af Bastian, der skulle se sin lillesøster for første gang. Da han kom sammen med moster Rikke, sad jeg i sengen sammen med Maja. Han blev glad for at se mig og ville gerne op i sengen. Så han kom op at sidde hos mig, så han kunne se Maja. For første gang nogensinde oplevede vi Bastian helt mundlam. Han sad bare helt stille og kiggede måbende på hende, mens jeg fortalte ham at det var Maja og at han var blevet storebror. Det tænkte han over nogle minutter og ville derefter gerne ned og lege på gulvet :o) Da han kom på besøg senere samme aften, havde han lært at sige Maja og var utrolig glad for at se hende, ville gerne røre ved hende og snakkede meget om hende.












Rasmus overnattede 2 nætter sammen med Maja og jeg på Hvidovre, herefter tog han hjem og var sammen med Bastian. Maja og jeg skulle blive, da jeg som nævnt havde fået kateter, som skulle tømmes hver tredje time i en uge. Jeg blev dog hurtigt "selvkørende" med kateteret og vi fik lov til at komme hjem om mandagen. Det var så super dejligt at komme hjem til drengene, selvom min mobilitet var begrænset af kateteret og jeg kunne da også stadig mærke at jeg lige havde været igennem et kejsersnit. Heldigvis var alle bækken- og rygsmerter allerede forsvundet samme dag som kejsersnittet.

Herefter havde vi alle fire 2 uger sammen hjemme, hvor vi kunne starte med at forme vores lille nye familie på fire og træde ind i vores nye hverdag, Bastian som storebror, Rasmus og jeg som forældre til to fantastiske børn.

Ingen kommentarer: